Saturday, October 29, 2011

happiness is when....

Salam,

happiness is when....
i see you smile
i see both of you smile
i see you
and
you too
so smile
because
it is SUNNAH :)








Wednesday, October 26, 2011

Salam


masa terhenti
masa milik kita
berdua
masa
kecil
hingga dewasa
kita
tetap bersama
ibarat
jatuhnya
air dicincang
tidak
akan pernah
putus
kita
berkongsi darah
dan jiwa
kita
dan masa
akan kekal begitu
kita ,
adik dan abang :)

jadi kasut ?

Salam

jadi kasut
kasut buruk
seburuk kasut
lebih baik
kerana kasut
berbakti
sehingga
akhir
hayatnya..

kita ? 


smile and action !

Salam,

smile and action !




Saturday, October 1, 2011

Jamuan Raya Taska Akas Ilmu






Salam, minggu sudah kami menghadiri beberapa jamuan, 
ketika di taska damia sempatlah kami posing buat kenang kenangan, terima kasih datang blog saya :)

Friday, September 30, 2011

Adam, seceria pagi

Salam

inilah anak mama yang paling ringan tulang,
sopan santun dan kelakar,
mama rindukan adam setiap hari,
doa mama agar Allah bersamamu..


xoxo untuk adam juga

Damia, spending one evening at home

Salam
subhanallah semoga Allah sentiasa bersamamu anak,
sucinya jiwamu , tenang mama memandang dirimu
yang setiap hari semakin bijak dan comel :O)


xoxo to mia

Love me, more

Salam

let the photos do the talking lah kata orang putih :)
i love everything i have so far
modest, simple and multi task
that's me

thanks for coming by dear visitors


Tuesday, September 27, 2011

Meet the digital fliffy

Salam
i am fliffy
digital fliffy
mel created me
inspired by Farha's drawing below
do you like me ? i do hope, so
i must say that i am feeling very pretty today


thanks Mel and meet more dolls here

Monday, September 26, 2011

Happy Birthday Hubby :O) 26 Sept 2011

Salam




semoga Allah merahmati perhubungan kita,

memberikan abang kesihatan dan kesejahteraan
di dunia dan akhirat

semoga abang dimurahkan rezeki

diberi perlindungan dari semua segi oleh Allah

sayang doakan cinta kita akan selalu 
mekar dan segar 

mohon Allah permudahkan urusan abang di dunia dan di akhirat

LOVE IS ALWAYS , INSYAALLAH

sayang abang,

Saturday, September 24, 2011

A day to remember

Salam
Selamat menjalani aktiviti hujung minggu
semoga semua orang happy :O)



credits :
Facebook kit by Natali Design
Our Journey Collab kit by MScraps


Thursday, September 22, 2011

Wajah Gembira

Salam,


credits :

layout 1 : paper from hello fall kit by secret stash
timeless funk freebie frame cluster
layout 2 : paper and elements from hello fall kit by secret stash
tag from comfy kitsch by mellybird design

Tuesday, September 20, 2011

i doodle with mel amalina

Salam,

i am always afraid to show my sketch
hahaha


but this project entry is so much fun
i had to join

so this is my entry :

doll by pencil
photo taken using instagram

hope this is ok, mel

Thursday, August 25, 2011

Ucapan Aidilfitri 2011

Assalamualaikum,

credit : made using : thaty borges antique kit freebie paper, design by trista ree - a bright side border cluster freebie , elements in A Sunny Afternoon Kit by Loreta Labarca

Kad digital pengganti diri
Untuk kenalan dan juga keluarga
InsyaAllah kita bertemu nanti
Syawal yang mulia menjelang tiba

kali ini saya awalkan ucapan Aidilfitri
memandangkan semua akan mula berangkat
ke kampung halaman hujung minggu ini

apa yang ingin saya doakan buat semua
agar kita semua sentiasa dilindungi Allah
dipermudahkan urusan sepanjang perjalanan

ketika Ramadhan terasa amat cepat pergi
saya pelajari erti kesyukuran yang tidak terhingga
Allah masih pinjamkan kami kesihatan, rezeki dan kasih sayang
sesungguhnya Dia yang Maha Pemurah
syukur ya Allah

oleh itu
pesanan untuk diri sendiri dan semua
Aidilfitri ini harus diserikan dengan
kesederhanaan dan kesyukuran
elakkan pembaziran dan kemungkaran

sesungguhnya kepada Dia juga kita akan pulang nanti
semoga umur kita diberkati Allah
dapat mengecap husnul khatimah
dan akhirnya ke negeri yang diberi nama Jannah

Amin

Selamat Menyambut Aidilfitri
buat semua yang mengenali kami
jauh mahupun dekat
terimalah salam dan mohon maaf jika
terkasar kata, tersilap perbuatan dan sebarang keterlanjuran

ikhlas daripada
Farha sekeluarga

Wednesday, August 24, 2011

Suamiku, Sahabatku, Kekasihku

Assalamualaikum,


created :  Documentary by Secret Stash

xoxo

p/s mood raya ~ tapi tak nak dengar lagu raya

Monday, August 22, 2011

‎"terasa keinginan untuk menjumpaimu.. tetapi tidak berjumpa lebih baik buat imanku…"


                                    photo : http://beauty-and-sweets.tumblr.com/post/9247070430

(English translation : To meet you the heart is keen, but to not meet would be better for my deen)
As a good friend tells me, like all other womenfolk, even hijabis have feelings. Thereal difference between anyone, as Allah reiterates multiple times in the Qur’an, lies in one’s ability to don the hijab of taqwa ;)
To my sisters (and brothers) out there, holding steadfast in the niyyah to not go on dates, be strong and have faith in Allah. InsyaAllah, all the times you spend alone because your friends are out with their partners, all the moments you stop yourself from agreeing to meet someone you have feelings for, all the nights spent wondering when your turn will come, InsyaAllah, Allah will see your every struggle and know that you are doing it for Him.
And InsyaAllah, when the right person comes, who loves you for Allah’s sake, he/she will understand and support you in your decision to not date, and thus build a home with you with nothing but Allah’s blessings.
Real love means helping each other attain Jannah, not holding each other’s hands walking towards Hellfire :)
InsyaAllah. Please make du’a for me and my weak weaaaaaaak imaan.

source : http://fingularity.tumblr.com/ at http://fingularity.tumblr.com/post/2155183986/terasa-keinginan-untuk-menjumpaimu-tetapi-tidak

Ramadhan tahun ini... 2011

Salam semua,

Ramadhan pada tahun ini sederhana, pada fizikalnya
seperti tahun lalu, saya berusaha untuk memasak sendiri hidangan berbuka
walaupun saya pada asalnya tidak pandai memasak
saya ingin sekali menyuapkan hasil tangan sendiri kepada suami dan anak-anak
 jadi saya suka sekali mengambil gambar makanan sebagai kenangan
penuh kesyukuran kerana rezeki Allah tidak pernah putus
Alhamdulillah


Doa yang baik-baik untuk semua
semoga ibadah-ibadah yang kita lakukan pada tahun ini diterima Allah
Semoga Allah mengampunkan dosa-dosa kita semua
Semoga hari ini jauh lebih baik dan bahagia dari semalam
Apa yang penting, beribadah untuk mendapatkan redha Allah :O)

Ramadhan akan berlalu pergi...jauh lebih pantas daripada dahulu...

Apabila ingin tidur...


Assalamualaikum,

Perkara Sebelum Tidur( Tafsir Haqqi )

Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra : "Ya Aisyah jangan engkau tidur
sebelum melakukan empat perkara, yaitu :

1. Sebelum khatam Al Qur'an,
2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir,
3. Sebelum para muslim meridloi kamu,
4. Sebelum kau laksanakan haji dan umroh....

"Bertanya Aisyah :

"Ya Rasulullah.... Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara
seketika?"


Rasul tersenyum dan bersabda : "Jika engkau tidur bacalah : Al Ikhlas
tigakali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an.



Bismillaahirrohmaanirrohiim,
Qulhualloohu ahad' Alloohushshomad' lam yalid walam yuulad' walam yakul
lahuu kufuwan ahad' ( 3 x )


Membacalah sholawat untukKu dan para nabi sebelum aku, maka kami semua
akan memberi syafaat di hari kiamat.

Bismillaahirrohmaanirrohiim,

Alloohumma shollii 'alaa syaidinaa
Muhammad wa'alaa aalii syaidinaa Muhammad ( 3 x )


Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredloi kamu.


Astaghfirulloohal adziim aladzii laa ilaaha illaa huwal hayyul qoyyuum
wa atuubu ilaih ( 3 x )



Dan,perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka
seakan-akankamu telah melaksanakan ibadah haji dan umroh"


Bismillaahirrohmaanirrohiim, Subhanalloohi Walhamdulillaahi walaailaaha
illalloohu alloohu akbar(3 x )

Sekian untuk ingatan kita bersama.
* Kalau rajin..Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Muslim yang
lain.Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang
yang mengajarnya meskipun dia sudah mati.


Assalamualaikum,

i scrapped and loving it ~
got some time last night



my digital layout used : Celebration of RI by kitty designs , 
Studio Charlize , Lydia designs and Edeline Marta Design

my digital layout used : love the city by i-scrap freebie kit

xoxo

Saturday, July 23, 2011

We have each others

Salam
pictures tell 1000 words :)
 i missed to write something here
but the photos tell more,
"semoga dipermudahkan urusan-urusan"
InsyaAllah




Friday, July 8, 2011

If you really love her,

If you really love her, you won’t touch her.
Not even the slightest bit.
You’ll protect her dignity and sacredness as a muslimah.
Just hold her in your heart for a few more years…
then you can do it the halal way.
Pure and sweet, fillah love.
Just sayin’.
Reminding myself as well.

Saya suka kata-kata yang berkesan dan mudah difahami.

Kerana ketika ini pergaulan yang sudah hampir tiada batas telah menjadi duri dalam daging.

Ketika seorang muslimah itu perlu memelihara dirinya dari dicemari, dia leka di dalam arus pergaulan. 


Kerana yang tiada ikatan apa-apa berkelakuan seperti pasangan yang halal.

Kerana apabila lelaki menyebut tentang cinta dan perasaan, 
nilainya adalah seperti memiliki jasad perempuan itu, 
maka matlamat cinta sudah tercapai.

Kerana perempuan semakin cerdik fikiran (sesetengahnya) menjadi semakin pudar akhlaknya.

Kerana perempuan dan lelaki itu lebih selesa bermesra dan berpegangan tanpa rasa malu, 
walaupun sekadar berkawan.

Kerana erti malu itu adalah apabila tiada pasangan kekasih.

Kerana apabila nilai harga diri sudah tiada, apa lagi yang masih membuatkan kita malu dengan Allah.

Sedarkah bahawa kita sedang diujiNya

Sedarkah yang kita masih kurang bekal untuk ke negeri akhirat.

Sedarkan tiada harta paling berharga selain maruah diri seorang wanita untuk lelaki yang halal buatnya.

Ya Allah, yang Maha Pengampun.


Friday, July 1, 2011

HambaMu - Lirik dan Lagu

Salam,

Tahniah untuk Imam Muda Hassan


sumber : Mohd Hassan Adli b Yahya , umur 26, Perak (Pensyarah)


lirik :

HambaMu - Lagu Tema Imam Muda



Ke arah satu perjalanan
Dalam sebuah kehidupan
Demi untuk mengecapi
Hasrat murni di dalam hati
Usaha dengan doa 
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui
Suluhkan cahaya hati di terang
Tunjukkan jalan
Seandainya hilang
Tegakkan perjalanan
Yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
Setibanya disisiMu ku berserah
Terimalah aku
HambaMu Allah

HambaMu Allah

Sekiranya takdir menguji
Cekalkan hasrat dihati
Semoga kesusahan bisa
Mengajar erti terus azam

Usaha dengan doa 
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui

Suluhkan cahaya hati di terang
Tunjukkan jalan
Seandainnya hilang
Tegakkan perjalanan
Yang bakal ditempuh

Tegakkan semangat bila runtuh,
Setibanya disisimu ku berserah,
Terimalah aku
HambaMu Allah

Tuesday, June 28, 2011

Cara Mendidik Anak

Salam,

Anak-anak membesar dengan pantas, semakin dewasa dan berdikari. Kalau dulu, ketika anak-anak masih bayi saya memang suka mengambil gambar. Setiap hari. Tapi sekarang, anak-anak kurang bergambar dan lebih aktif. Susah nak fokus pada kamera. Apabila disuruh untuk senyap seketika di depan kamera, tiba-tiba sahaja dipusingkan kepala ke arah lain. Kelakar juga. Tapi masih, memori di dalam gambar dikenang sampai bila-bila.

tunjukkan simbol "peace" yang tidak bersungguh-sungguh sebab disuruh oleh mama 
 kita nak tengok ikan,lah mama. bukan nak ambil gambar,
damia's new style of hair dan new hair bend 
kek hari lahir yang diminta oleh adam dan damia untuk dibawa balik makan di kampung bersama atuk dan tokma, saya pun beli dengan kawan FB yang tinggal di taman sebelah taman kami, mujurlah dapat ditempah ketika minit-minit terakhir. Adam memang sangat menitikberatkan untuk turut berkongsi dengan atuk dan tokma, adam yang sensitif :O)
senyuman anak perempuan yang sentiasa menceriakan hati kami, adik adam yang comel

sebab yang saya suka, di taska damia selalu buat art work
seperti 'door hanger' di atas ini, sungguh comel. Memang kreatif dan menjimatkan

antara tips yang menarik untuk dikongsi pada hari ini :

artikel 1 :

3) Mengajar anak bercakap atau bergaul dengan baik; anak-anak hendaklah dilatih bercakap benar, sopan santun dan mengucapkan perkataan yaang baik-baik. Kanak-kanak biasanya begitu sensitif dengan pendengarannya, ia mudah terikut-ikut dengan apa yang didengarnya. Sebab itu jika ibubapa mahu menegur atau memarahi mereka, hendaklah menggunakan bahasa yang paling sopan bukannya dengan bahasa yang kesat, kasar dan keras. baca seterusnya

artikel 2 :

30) Tidak berminat melayan pertanyaan atau kemusykilan anak-anak.
31) Tidak memberi perhatian terhadap buah fikiran anak-anak.
32) Lambat memberi penghargaan kepada anak-anak.
33) Kerap Meleteri sesuatu kesilapan yang dilakukan oleh anak-anak.
34) Hukuman yang tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukan.
35) Sering mengancam dan menakutkan anak-anak.
36) Menghukum tanpa menyatakan kesalahan yang dilakukan. baca seterusnya


artikel 3 :

7. Selayaknya anak dijaga dari bergaul dengan anak-anak yang biasa
bermegah-megahan dan bersikap angkuh. Jika hal ini dibiarkan maka
bisa jadi ketika dewasa ia akan berakhlak demikian. Pergaulan yang
jelek akan berpengaruh bagi anak. Bisa jadi setelah dewasa ia
memiliki akhlak buruk, seperti: Suka berdusta, mengadu domba, keras
kepala, merasa hebat dan lain-lain, sebagai akibat pergaulan yang
salah di masa kecilnya. Yang demikian ini, dapat dicegah dengan
memberikan pendidikan adab yang baik sedini mungkin kepada mereka.

8. Harus ditanamkan rasa cinta untuk membaca al Qur'an dan buku-
buku, terutama di perpustakaan. Membaca al Qur'an dengan tafsirnya,
hadits-hadits Nabi n dan juga pelajaran fikih dan lain-lain. Dia
juga harus dibiasakan menghafal nasihat-nasihat yang baik, sejarah
orang-orang shalih dan kaum zuhud, mengasah jiwanya agar senantiasa
mencintai dan meneladani mereka. baca seterusnya

artikel 4 :


Umur 1 ½ hingga 3 tahun adalah peringkat yang paling sesuai untuk belajar dan mengingat maklumat. Kanak-kanak yang diberi kemahiran membaca pada peringkat usia ini akan menyerap jauh lebih banyak pengetahuan berbanding kanak-kanak yang tidak tahu membaca.Semasa membaca, selalunya kita akan mengingat perkataan yang disebut serentak dengan perkataan yang bertulis. Begitulah juga kanak-kanak. Jika berusia 3 tahun dapat membaca, tentulah kemahiran membaca akan mempercepatkan proses pemahaman bahan bacaan yang dibacanya.Kanak-kanak sangat lasak ketika berumur 2 hingga 3 tahun kerana mereka sangat dahagakan pengetahuan. Ibu bapa atau guru dapat mengesan perubahan ini dengan mengamati pertanyaan kanak-kanak seperti, "Ni apa?" atau "Apa tu?" Ujian menunjukkan kanak-kanak sejak dari umur 2 hingga 12 tahun bertanya sehingga 80 peratus daripada percakapan mereka. Apabila ke sekolah menengah, pertanyaan telah berkurangan sehingga 40 peratus.Kanak-kanak belajar membaca ketika masih kecil biasanya lebih cepat bertindak dan lebih faham membaca berbanding kanak-kanak yang belajar membaca semasa di sekolah. baca seterusnya

artikel 4 :

Tapi, sedarkah kita..
Apabila kita menjerit, menengking, membebel, memaki, mem-perli dan menggunakan kekerasan kepada anak kita,
kesan jangka pendek; dia mungkin akan ikut cakap kita.
Tetapi, untuk kesan jangka panjang; dia akan hilang rasa hormat pada kita,dia akan mula bercakap kepada kita dengan cara yang kasardia akan menjauhkan diri daripada kita (kerana takut dimarahi atau rasa diri tidak disayangi) dan kemuncaknya..dibimbangi, dia akan membenci kita seumur hidupnya (nau’zubillahiminzaalik) baca seterusnya

artikel 5 :


Baca ayat-ayat berikut dan sapu atas ubun-ubun anak sambil berniat dan berdoa kepadaNya apa yang kita hajatkan. Boleh juga amalkan bila nak beri anak minum air, baca ayat-ayat tu tiup-tiup pada air. Tujuannya seperti yang disebut di ataslah, supaya anak-anak jadi orang baik, soleh, lembut hati, dengar cakap mak ayah, taat perintah Tuhan dan sebagainya.
  1. Surah Al-Fatihah (1 kali)
  2. Ayat kursi (1 kali)
  3. Surah al-Insyirah (1 kali)
  4. Surah Toha ayat 1 hingga 7 (1 kali)

artikel 6 :

Naluri kasih sayang tentunya menjadi bekal pendorong dalam mendidik anak. Bayangkan jika manusia, terutamanya ibu dan ayah tidak ada rasa cinta pada anak-anak. Mereka akan melihat anak-anak seperti mereka melihat kayu dan batu. Bahkan mereka mungkin akan menganggap si anak sebagai beban yang menyusahkan. Tentunya berat untuk mereka mendidik, bahkan menjaga mereka. Bersyukurlah kepada Allah yang mengurniakan rasa sayang kepada anak dan sekelian kanak-kanak. Inilah bekal motivasi semulajadi dalam kita mendidik anak-anak. baca seterusnya

artikel 7 :

Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. Anak2 yg datangnya daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain. baca seterusnya

artikel 8 :

LUANGKAN MASA
Luangkanlah masa dengan anak-anak anda secara melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti yang sesuai dengan umur dan minat mereka. Kongsilah pengalaman dalam membina satu perhubungan yang mesra yang berasaskan kasih sayang dan kepercayaan yang merupakan asas bagi komunikasi pada masa hadapan. Makan bersama sekerap mungkin. Waktu makan adalah peluang terbaik untuk berbual-bual tentang perkara-perkara yang berlaku dalam kehidupan seharian mereka dan untuk merapatkan diri dengan anak-anak anda. Gunakanlah masa yang ada untuk berbual, bukannya berbalah. Membaca, menonton televisyen atau wayang, dan layarilah internet bersama-sama. Bersenam atau bersukan sebagai sebuah keluarga. Libatkan diri dalam aktiviti-aktiviti kemasyarakatan bersama-sama anak-anak anda. baca seterusnya

artikel 9 :

5. Menatap wajah
Melihat wajah anak ketika bercakap. Merenung mata dan wajah anak dengan penuh kasih sayang ketika bercakap, akan memberi kesan emosi yang dalam. Perhatian mereka terhadap percakapan ibu bapa juga meningkat dengan merenung wajah mereka ketika bercakap malah walaupun percakapan berbentuk memberi arahan. Malangnya, ada ibu bapa terlalu sibuk sehinggakan bercakap dengan anak tetapi muka mengadap ke komputer atau menoleh ke tempat lain. baca seterusnya
selamat membaca dan menambah ilmu (pesanan untuk diri sendiri juga)
terima kasih :O) sayang selalu,