Monday, May 18, 2009

buku skrap digital semudah 123

Assalamualaikum and Hi :)
Saya fliffy di dunia maya

ppd_bk_layoutbyfliffycopy

Flergs_ElizzleSkwizzle_LObyfliffy

mcato-sweethancandy-LObyfliffy

peaceandsleep

4 kits/products inside DSA's The Fix May 2009

can you all leave any question related to digital scrapbooking
for newbie / i-dont-know nothing
then i will answer / in malay ..
atau isi sahaja borang ini

Apa itu digital scrapbooking ?
Digital scrapbooking, also called digi scrapping and computer scrapbooking, is the art of using graphics software to create layouts that display photographs and other memories (such as newspaper clippings, hospital bracelets, certificates, etc) for the purpose of preserving the moment. Layouts can be shared online, archived, or printed and placed in albums. Printed digital scrapbooks look similar to scrapbooks created the traditional way, with papers, stickers, and photos, in that they showcase photos in interesting designs.

Pada umumnya, ia adalah gabungan di antara scrapbook tradisional (tampal menampal dan menghias gambar) dengan scrapbook digital (dengan cara edit menggunakan perisian) 

Some commonly used software for digital scrapbooking are:
 read more here : (source)

Setelah anda kuasai asas untuk menggunakan perisian pilihan di atas, kita perlu dapatkan kit (iaitu set digital scrapbooking) di kedai kedai online. Kits boleh diberi menggunakan paypal kerana semua kedai adalah dari luar negara. Apa yang anda akan dapat adalah .. di dalam kit terdapat elements dan papers untuk anda gunakan bagi menghias foto.

Anda perlu mendaftar di kedai berkenaan, selepas membeli anda boleh terus download kit dalam bentuk zip files. Files ini tidak boleh dikongsi dengan orang lain secara berleluasa kerana ia melanggar hak cipta designers.

antara kedai kegemaran saya adalah :


Anda tidak perlu bimbang jika tidak akaun paypal untuk membeli, anda boleh follow designers yang anda suka di facebook atau blog, kadang kala mereka akan berikan sampel kit percuma. Beginilah saya bermula berjinak dengan digital scrapbooking dahulu. Guna atau cari dulu freebies (kit mini percuma) :

anda boleh cuba download freebies di sini :

http://bestfreedigitalscrapbook.com/ 




ada juga tutorial di sini :

jika anda telah mencuba, anda boleh sertai komuniti digital scrapbooking dengan upload hasil layout anda di galleries , sila lah browse galleries saya seperti di bawah, seperti biasa untuk menjadi andi anda perlu register di galleries, baca terma dan syarat ada galeri umum dan ada galeri untuk upload layout yang menggunakan produk kedai itu sahaja. Apabila anda selalu berforum anda banyak belajar tentang teknik dan trend terkini digital scrapbook :)


Apabila anda telah mahir dan aktif, anda boleh mencuba untuk menyertai Creative Team (CT) untuk designers yang anda suka, antara kelebihannya anda dapat download kits secara percuma in return anda perlu menaikmuat layout anda ke beberapa galleries mengikut CT Requirements. Anda juga perlu bekerja dalam tempoh masa tertentu untuk mempromosi kit designer tersebut. Setiap hasil kerja yang diupload ke blog perlu diletakkan credit (nama kit dan nama designer beserta link ke kedai designer). Ini adalah amalan untuk menghormati hasil designer selain mengelakkan budaya cetak rompak di kalangan kita. Contoh penulisan adalah seperti ini :


MOODY: Page Kit By Blagovesta Gosheva
link ]

apabila tekan link di atas, ia akan redirect ke kedai designer berkenaan :


ini lah kit Moody yang saya guna untuk buat layout seperti di atas

ini adalah contoh hasil kerja CT bersama Blagovesta Gosheva.




Antara komuniti yang umum untuk semua digital scrapbookers berkumpul adalah di :

http://www.digishoptalk.com/boards/index.php (anda perlu mendaftar untuk melihat forum)

http://www.digishoptalk.com/boards/forumdisplay.php?f=15 (untuk cuba mohon menjadi CT)

Antara penghargaan yang saya telah dapat :










pengalaman sendiri : mencuba hampir setahun untuk belajar menggunakan berbagai jenis tema / theme kit yang didapati percuma. hasilnya klik di sini. Hasilnya amat biasa tetapi memuaskan hati dan berkobar-kobar untuk mencuba teknik yang lebih baik. Kit percuma juga kurang cantik dan menarik, oleh itu kena bersabar untuk terus maju ! Antara tips daripada :

1. banyakkan google key word seperti : digital scrapbooking for begineers, digital scrapbooking tutorials, digital scrapbooking freebies, digital scrapbooking inspirations, digital scrapbooking sales dan sebagainya.

2. sertai komuniti untuk asah skills - sangat perlu jika ingin meningkatkan skills editing

3. ambil masa masa yang relaks ketika memulakan kerja digital scrapbooking - jangan stress

4. mula edit gambar kesayangan seperti gambar anak - anak

5. always back up or save as gambar asal untuk mengelakkan kesulitan di kemudian hari

6. blogging... cara blog saya kurang tulisan dan banyak gambar, cara penulisan mungkin berbeza beza asalkan tidak menyakiti sesiapa,,teruskan.

7. hormati karya orang lain, jangan COPY AND PASTE sesedap rasa sesuka hati. Contact pemiik blog untuk kebenaran.

8. sabar sabar dan sabar - setiap sesuatu benda tidak siap dalam sehari :)

9. be yourself and have fun

10. now, act ! hehe

selamat mencuba :)

share & like

credit : buku skrap digital semudah 123 oleh fliffy di funwithfliffy.com