Thursday, June 9, 2011

Belajar guna tumblr : http://funwithfliffy.tumblr.com/

Salam
Apa khabar semua ? Harap semua dalam keadaan tenang , damai dan aman di sana. Ketika demam tumblr melanda, saya keliru untuk cuba tumblr tetapi akibat daripada terikut kawan blog kak haniz saya kemudian membuka akaun tumblr ni.

Apa yang saya belajar dari tumblr ?
1. tempat di mana saya dapat lihat dengan CEPAT - gambar , ilustrasi, foto dan kata-kata (quotes)
2. tempat yang membolehkan ramai orang yang kita tidak kenali mengikuti (follow) akaun tumblr kita
3. setiap orang berbeza cara pemilihan (entry) di tumblr jadi, setiap orang akan mempunyai pengikut (follower) yang berbeza-beza
4. saya lebih memilih tema yang berbentuk islamik, persahabatan, keamanan, makanan yang comel dan (art)
5. saya lebih suka (post) dari tumblr kawan-kawan yang saya (follow) atau dipanggil (reblog)
6. saya juga boleh dapat (access) tumblr dari iphone, jadi di mana-mana saja saya dapat  (reblog)
7. suami dan anak-anak saya juga suka tengok foto yang comel di tumblr ni.. dari dulu lagi blog saya lebih bersifat foto blog.. tidak berkata-kata sebab itu tumblr memang sesuai dengan saya.
8. saya juga suka bersikap tidak terus (post) foto hasil hak cipta orang lain di blog, dengan tumblr hasil kretif orang lain hanya boleh dipaparkan di tumblr tanpa kita perlu menciplak hasil orang lain dengan meninggalkan jejak seperti sumber di mana foto itu diambil supaya boleh dilihat oleh orang lain juga sebagai inspirasi.

(entry) untuk bulan Mei sebagai kenangan :

tumblr_funwithfliffy_may2011_p1

tumblr_funwithfliffy_may2011_p2

Bagaimana untuk menggunakan tumblr ?
1. silalah buka akaun di http://www.tumblr.com/ > masukkan emel , (password) klik (start posting)
2. kemudian boleh lah (explore) ye., jangan malas belajar hehehehe

tumblr_funwithfliffy_may2011_p3

tumblr_funwithfliffy_may2011_p4

dan lagi,

tumblr_funwithfliffy_may2011_p5

tumblr_funwithfliffy_may2011_p6

tumblr_funwithfliffy_may2011_p8

harap dapat memberikan sedikit inspirasi, hari ini saya cuti dari kerja :O)

muah ! oh ye, jangan lupa (follow) saya di www.funwithfliffy.tumblr.com (ada butang + di atas page tu) dan tekan !!!