Thursday, June 23, 2011

Tips Hidup Hijau + Tips Jimat Tenaga

Salam :)

Menurut artikel di website ini , saya boleh lah berkongsi antara cara kita untuk hidup lebih Hijau adalah seperti berikut tetapi mengikut cara yang boleh kita amalkan di rumah , di Malaysia :

1. jimatkan penggunaan tenaga untuk menjimatkan wang
- gunakan mentol jimat tenaga yang disahkan, Jangan mudah tertipu. Atau sertai kempen seperti ini.
“Setakat ini cuma dua jenama mentol penjimat tenaga, iaitu keluaran Philips dan Osram diiktiraf Suruhanjaya Tenaga mampu menjimatkan elektrik,”
- hadkan penggunaan tenaga elektrik di rumah, jika berkumpul di ruang tamu matikan lampu, penghawa dingin dan kipas di dapur, blik dan bilik air.

2. jimatkan penggunaan air untuk menjimatkan wang
- sentiasa ulang guna air yang masih bersih untuk siraman pokok atau membasuh kereta.
- mandi dengan kadar yang sederhana dan bersih (elakkan mandi dengan menyanyi sampai 10 buah lagu)
- tadah air yang bersih untuk diminum dan diletakkan di dalam bekas yang selamat (Non BPA)

3. jimatkan penggunaan gas untuk menjimatkan wang
- menggunakan kaki, basikal atau motosikal untuk pergi ke kawasan berdekatan dengan kediaman.
- menggunakan kenderaan awam seperti monorail, komuter dan LRT untuk ke tempat kerja dan membeli belah di bandar-bandar besar.

Lobby your local government to increase spending on sidewalks and bike lanes. With little cost, these improvements can pay huge dividends in bettering your health and reducing traffic.

4. Makan secara bijak
- Beli makanan mentah seperti sayuran dan makanan laut yang didapati secara setempat berbanding yang diimport daripada luar untuk menjimatkan kos membeli barangan makanan.
- Hadkan hidangan bersumberkan daging seminggu sekali untuk memudahkan proses penghadaman.
-

5. Kurangkan minum air botol plastik
-kalau balik kampung, berhenti di stesyen minyak mesti nak beli air botol mineral, tak salah selepas ini bawa air bekal dari rumah yang lebih bersih dan segar. Dapat mengurangkan penggunaan botol-botol plastik secara berterusan. Lagi baik kalau di kantin, setiap pelajar bawa mug sendiri dan tadah air bertapis di kantin daripada diberikan pilihan air bergas.

6. berfikir sebelum membeli belah
- semak harga dan pilihan dengan diskaun untuk kualiti terbaik makanan atau boleh juga membeli pilihan perabot yang telah diguna dengan harga mungkin 1/2 lebih murah daripada membeli perabot yang baru.

7. Meminjam lebih dari membeli sendiri
- maksudnya di sini seperti meminjam buku di perpustaan, daripada membeli buku sebagai koleksi. Atau buku yang kita telah baca diberikan kepada yang kurang mampu atau disedekahkan.

8. Membeli belah dengan bijak
- Membeli stok barangan harian untuk keperluan secukupnya seperti sebulan dapat mengelakkan pembaziran penggunaan plastik dan minyak kereta. Selain itu, elakkan pakaian yang perlukan 'dry'clean' dapat mengurangkan penggunaan toksik terhadap pakaian.

9. Kitar semula barangan elektronik
- Guna selama mungkin barangan elektronik seperti komputer, telefon bimbit, pemain mp3. Jika ingin bertukar dan masih elok, sedekahkan kepada orang lain. Jika sudah rosak, sila kitarkan semula di pusat jualan yang menyediakan tong kitar semula.

10. Buat sendiri cecair pencuci tanpa toksik
Gunakan cecair pencuci yang dibuat sendiri daripada baking soda, cuka, sabun dan lemon. Seronok ni :)
untuk petua-petua menarik silalah layari di sini : http://ratuhati.com/petua-suri/petua-rumah-dapur




gambar amatur ini diambil oleh saya dengan menggunakan iphone.. ahhh bangga kejap.. berangan pakai DSLR ok.