Tuesday, January 25, 2011

Happy Birthday Fliffy !

Salam

alhamdulillah
happy birthday to me
(blowing candles)

DSC04841

my 31 things at 31st in 2011

1. to love myself more
2. to lose 20kg in a year
3. to keep my workouts routine
4. to count the callories the fun way
5. to enjoy love and relationship
6. to journal and blog more
7. exploring lomography
8. work harder study harder
9. serves to Allah more
10. be polite , mature and decent
11. helful and incouraging
12. to celebrate peoples
13. holiday
14. more birthdays !
15. complete digi task on time
16. patient and forgive
17. honest and true
18. improve weakness
19. cherish life ups and down
20. more time for myself
21. home made cook and delicious
22.be in my own world
23. meet fun bloggers in internet
24. jogging
25. say thank you more
26. Istighfar
27. be humble
28. update update update
29. be able to talk about feeling
30. hugs and kisses
31. embrace my age at 31th in 2011

i am blessed with life
i am thankful for Allah
His gifts are countless :)

Alhamdulillah

and i have gifts for you :) click and enjoy !
___________________________________________


Hadith:
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: Sesiapa yang sentiasa beristighfar maka Allah akan menjadikan baginya setiap kesusahan itu ada jalan keluar dan pada setiap kesempitan ada cara mengatasinya serta memberikan rezeki kepadanya daripada sumber yang tidak disangka-sangka.

Huraian Hadith:
1. Islam menggalakkan kita agar memperbanyakkan beristighfar, selalu bertaubat kerana sebagai manusia biasa kita tidak terlepas daripada dosa. Rasulullah s.a.w sendiri sentiasa beristighfar lebih 70 kali setiap hari sedangkan baginda merupakan seorang rasul yang maksum atau dipelihara daripada dosa besar dan kecil.
2. Orang yang sentiasa beristighfar kepada Allah akan merasakan dirinya sentiasa dekat kepadnya-Nya. Bahkan akan timbul perasaan tenang dan dapat mengecapi hidup dengan penuh rasa yakin serta bebas daripada perasaan putus asa atau lemah.
3. Dosa itu adalah penyakit dan ubatnya adalah istighfar. Oleh itu bagi mengelakkan hati daripada lalai seseorang itu hendaklah sentiasa membanyakkan istighfar. Ini kerana kita tidak mengetahui bilakah masanya keampunan daripada Allah itu akan berlaku.



Hadith:
Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:Demi Allah, kalau kamu tidak berdosa, Allah akan menjadikan satu umat lain yang melakukan dosa, lantas mereka beristighfar kepada Allah lalu diampuni dosa mereka.
Huraian Hadith:
1. Sudah menjadi lumrah bahawa manusia itu tidak boleh lepas daripada kesalahan dan dosa. Hal ini disebabkan adanya sifat lupa, lalai, mengikut hawa nafsu, godaan syaitan dan sebagainya.
2. Sesungguhnya dosa sebenarnya bukanlah perkara yang pelik dan mengaibkan tetapi yang aibnya ialah apabila seseorang itu kekal dalam dosa tanpa rasa ingin kembali bertaubat serta memohon ampun daripada Allah SWT.
3. Oleh itu beristighfar amatlah dituntut dalam Islam kerana ia boleh menghapuskan dosa perbuatan yang dilakukan. Tetapi sayang, kita sukar sekali mengamalkan istighfar ini padahal ia sungguh ringkas dan mudah sehingga akhirnya bertambah-tambahlah dosa yang dilakukan dari sehari ke sehari lantaran kelalaian dan tabiat suka bertangguh.
4. Istighfar juga bukan setakat jalan untuk memohon ampun daripada Allah S.W.T tetapi ia juga sebagai suatu sinar cahaya yang menerangi wajah seseorang.